Stress behandeling

Stress behandeling

Stress speelt, vooral in de westerse wereld een zeer grote rol. Een groot deel van de bevolking heeft te maken met stress gerelateerde aandoeningen als angst, slapeloosheid en het voelen van rusteloosheid en/of (hevige) spanning in het lichaam.

Het belangrijkste wapen in de strijd tegen stress, is leren ontspannen en leren loslaten. Vooral dat laatste kan een uitdaging zijn, omdat de stress opzich ook een stressveroorzakende factor kan zijn. Het is met stressgerelateerde klachten altijd belangrijk de oorzaak te achterhalen. Ga zeker eerst met klachten naar de huisarts, zodat deze je eventueel door kan verwijzen naar een psycholoog of andere hulpverlenende instantie.

Enkele tips tegen stress

Onderstaande tips zijn effectief, wanneer je stress te lijf wilt gaan, maar ook zeker wanneer je stress wilt voorkomen. Voorkomen blijft toch altijd beter dan genezen.

1. Waarom?

Achterhaal waarom je stress ervaart. Zijn er problemen op het werk? Zijn er problemen in de privé sfeer? Of maak je, je wellicht te druk over zaken? Wanneer je de oorzaak van de stress weet, kun je er iets aan doen. Praat met familie en/of vrienden en kom je er niet uit, ga via de huisarts naar de psycholoog.

2. Neem geestelijke rust

Zitten, liggen en weinig doen, is in de meeste gevallen niet de oplossing voor stress. Geestelijke rust nemen wel. Neem afstand van hetgeen waar je, je zorgen over maakt en ontspan geestelijk. Wanneer je gaat liggen en eigenlijk niets doet, zul je meestal piekeren en anders doet je onderbewuste dit wel. Probeer leuke dingen te ondernemen die voor afleiding zorgen. Op deze manier krijgt je geest rust.

3. Relativeer

Ervaar je druk van alle kanten? Moet je van alles? Probeer te relativeren. Van wie moet je dit nu eigenlijk? Moet dit echt a la minute, of kan het best nog even wachten? Wat heb ik eraan als ik dit doe? Het leven draait om keuzes maken en vooral prioriteiten stellen.

Ook is het belangrijk te relativeren op punten waar je, je druk om maakt. Je hebt immers niet overal invloed op. Maak je, je druk om de woningmarktplannen van kabinet Rutte? Probeer dan te relativeren of het, het waard is om hierover te piekeren. Je verandert er (hoogstwaarschijnlijk) niets aan, dus waarom zou je, je hier zo druk om maken?

4. Blijf positief

Al zie je het even niet meer zitten, probeer positief te blijven denken en dit is één van de lastigste dingen die er is. Wanneer je stress ervaart en een negatief gevoel hebt, kun je in een negatieve spiraal terecht komen, waarin je denkt dat het “allemaal zinloos is” of “het allemaal niet meer goed komt”. Vooral die laatste gedachte is gevaarlijk, want deze gedachte roept alleen maar meer stress op, waardoor je, je alleen maar rotter gaat voelen. Probeer ook hier te relativeren. Waarom zou het niet meer goed komen? Het is toch een hele lange tijd goed gegaan?

5. Leef van dag tot dag

Plan niet te ver vooruit. Doe waar je zin in hebt en neem de tijd leuke dingen te doen. Wanneer je het weekend vol hebt gepland, blijft er weinig tijd meer over. Onderneem leuke dingen met je gezin en zoek afleiding.